SKRIVET: 2011-04-21, kl 10:00:00 | PUBLICERAT I: Absolut Elit

2 – Presentation av min häst

Jaa, vad kan man säga om min häst. Eller snarare, vad kan man inte säga om min häst? ;) Finns massor, för Pijano är en riktig lirare kan jag säga. Typ Mulle, fast i äkta vara. Men okej, seriöst nu. Hans riktiga namn är Virgio Pijano, han är ett arabiskt fullblod på snart 15 hela år. Han är en valack, men han kommer inte riktigt ihåg det alltid, utan tror att han fortfarande är hingst och sådär. Alltså, jag kan typ hela Pijanos livshistoria, men ändå vet jag inte riktigt vad jag ska skriva om honom haha. Men okej, försöker ändå.

Pijano älskar att jobba, han älskar att röra på sig och visa upp sig. Han är löshoppar 140 med grym marginal, och är hoppad upp till 135 uppsuttet. Han är tävlad upp till 120. Han hoppar jättebra och har viljan och allt det där, det är bara det att han är så grymt svår. Han kräver grymt mycket för att KUNNA hoppa, han kraschar liksom annars. Bokstavligen talat. Som en tränare en gång sa "Att hoppa en hel bana på typ 1 m på den här hästen är som att ha ridit en världscupsbana på 160 på en vanlig häst".



I dressyren kan han vara riktigt, riktigt fin. Han kan ju massa kul, typ alla rörelser grand prix hästarna kan. Piaff, byten i varje, galoppiruetter, galoppslutor och så vidare. Men sen måste han vara på humör för att visa att han faktiskt är utbildad ;) Han kräver att precis ALLT är perfekt för att göra någonting, han är riktigt pedantisk på hur man rider, och ibland känner han inte för att bjuda till även om man gör allt perfekt. Lilla divan ;)



Förutom det är han en riktig hejare på att hoppa terräng, galoppera i maxfart och lära sig massa roliga tricks. Han kan trick som bland annat stegra, stegra-snurr, buga, kompliment, ligg, spela död, spansk skritt, sitt och så vidare. Även de mesta uppsuttet, vissa till och med bättre uppsuttet än från marken. Sen älskar Pijano att man bara busrider och sånt också, givetvis då hela han är som en busig liten b-ponny.



Han har ett jäkla humör ibland, kan bli riktigt tuff, men samtidigt jättekänslig, busig och så vidare. Han har verkligen allt. Och då även dåliga delar inräknat ;) Jag måste säga att han är både den roligaste och absolut svåraste hästen jag någonsin suttit på, och att han är lite krånglig brukar de flesta som suttit på honom intyga. Han är riktigt speciell med det här att andra rider honom, han skickar mer än gärna av folk brutalt ifall han känner för det. Buse! Men han har egentligen ett hjärta av rent guld, tro mig.

Det går inte att beskriva så mycket hur Pijano är, för folk kan nog inte förstå förrän man lärt känna honom. Han är ruskigt speciell, mycket mer har jag inte att säga. Han är min drömhäst, och det finns ingen som jag älskar så mycket som honom. Älskar allt med honom, speciellt hans personlighet. Han är.. obeskrivlig egentligen. Finaste, finaste, finaste hästen!

/ Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0