SKRIVET: 2011-04-28, kl 15:00:00 | PUBLICERAT I: Emmas inlägg

Emmas svar del 2

¤ Är Columbine som hon är i bloggen? Vad tycker du om henne?
- Svar:
Gullman är mycket underbarare i verkligheten ;) Eller asså, svårt att beskriva. Hon är supersnäll och liksom helt äkta, håller inte på och snackar skit och sånt. Sen kan hon flippa galet också kan jag lova! *Host Gullman min födelsedag host*..

¤ Brukar du rida andra hästar än Pijano?
- Svar:
Nja, det händer väl.

¤ Vad var det för filminspelning ni var med pijano på? :)
- Svar:
Reklamfilm för Mini Cooper! Den har släppts nu, men orkar verkligen inte leta upp länken just nu haha :P Men det kommer såsmåningom, annars lär ni hitta den själva om ni letar!

¤ hur lägger du upp foderstat för pijano?..
- Svar
: Skrev ett inlägg nyss om vad han åt, så upprepar inte det. Men hur jag lägger upp det.. Hmm.. Han äter det som han behöver, det kan variera och då ändras foderstaten efter honom.

¤ Varför lindar du honom varje natt? dom flesta hästarna mår ju bra utav att få gå utan innimellan.
- Svar:
Jag har två val. Linda och ha en fräschare häst. Eller inte linda och ha en häst med helt uppsvullna ben, helt stel och har ont. Då är det ett rätt självklart val, ellerhur? Lindar ju inte direkt för min skull, det tar ju snarare bara tid och är "jobbigt". Det är för att det behövs, och ibland står han utan - dock inte speciellt ofta, och dem gångerna han gör det är han riktigt svullen i benen. Ibland står han dock med bara lindor bak, då det är bakbenen som svullnar upp värst. För att han ska få lite "vila" från lindorna. Men, det behövs på min häst.

¤ Vad har du tänkt i framtiden för er?
- Svar:
Lever i nuet just nu, får se vad som händer i framtiden, men en sak är säkert iallafall. Och det är att Pijano kommer stanna hos mig, oavsett vad.

¤ Vad skulle du ge för tips till andra om att välja hästras?
- Svar:
Beror ju helt på vad man vill ha hästen till hehe?

¤ Har du lärt Pijano alla hans trickhelt själv?? Hur lärde du honom att stegra och spansk skritt och typ buga och så?? :)
- Svar:
Inte alla, men de flesta :) Känns lite jobbigt att rabbla upp alla då han kan väldigt många trick (dock en hel del som egentligen inte har någon större nytta, men iallafall). Han kunde stegra (dock på ett annat sätt än han kan nu), spansk skritt endast uppsuttet, och påbörjad buga (alltså om man höll i benet kunde han buga, men stannade inte kvar eller kunde gå ner själv). Resten av tricken har jag lärt honom :)

Kanske kan skriva inlägg om hur man lär ut vissa trick. Dock kommer jag inte skriva om stegran, då jag faktiskt inte rekommenderar att lära hästen stegra om man inte har något syfte med att lära sin häst det, och har kunskap om det. När man är redo att lära sin häst stegra, kommer man ha listat ut av sig själv hur man gör det - tro mig.

¤ Vad är det för sår eller det på ryggen som gör att piojano ej kan ridas med sadel?? berätta gärna mer! :)
- Svar:
Ingen aning. Helt ärligt. Han hade ju samma grej i somras, men det gick bort och har nu kommit tillbaka igen. Veterinär har kollat på honom och han äter metacam. Blir det inte bättre efter det kommer han få ryggen röntgad. Men troligtvis har det med sadlarna att göra, dock var dem helt "utprovade" efter honom i höstas.. Men aja. Det återstår att se. Kommer inte rida honom med sadel förrän dem är kollade igen iallafall..

/ Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0