SKRIVET: 2011-04-01, kl 20:31:02 | PUBLICERAT I: Absolut Elit

Fläta smart!

Jag är petnoga med Pijanos man och svans, då han har riktigt dålig hårväxt och väääldigt tunn både man och svans. Att manen och svansen ska växa ut, tar en hel evighet och då skojar jag inte. Jag vill verkligen att Pijano ska ha en sån där jättetjock och lång svans, och har faktiskt kommit på mina knep för lite hjälp på traven iallafall.

1. Pälsglans i nästan orimliga mängder, alltså hur mycket som helst.
2. Alltid reda ut svansen helt med mjuk borste/fingrarna innan man borstar den.
3. Klippa det tunna och "slitna" längst ner på svansen då och då för att den ska hålla sig bättre.
4. Ha inbakad fläta när han är i hagen.

Det är verkligen mina riktmål haha! Det jag gör nu under dessa leriga perioder, är att varannan dag tvätta svansen/dränka den i glansspray och reda ut den helt, sen varannan dag fläta en inbakad fläta (det fungerar, trots pälsglansen dagen innan) som han får ha i hagen. Sen börjar det om så. Alltså, jag flätar om flätan varje dag. Och brukar oftast bara ha svansen flätat varannan dag alltså.



Sen till manen, som jag är nästan ännu mer petnoga med haha :) Gör i princip samma sak som med svansen, alltså det här med varannan dag och mycket glansspray. Men flätorna har jag en liten egen variant på, alltså inte bara vanliga flätor - utan korta "ponnyflätor", inbakade alltså. Då blir det belastning på större yta = sliter mindre, och det har verkligen fungerat bra på Pijano. Han har fått både längre och tjockare man sen jag slutade med vanliga flätor och började med dessa i stället. Luggen flätas också inbakat.



/ Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0