SKRIVET: 2011-07-09, kl 17:00:00 | PUBLICERAT I: Emmas inlägg

Säkerhetsutrustning för ryttaren

Okej. Ett åsiktsinlägg! ;) Har undvikit det, då på tidigare bloggar jag haft (två rätt "stora", betyyydligt större än den här) så var det liksom "min grej", och det provocerade vissa läsare otroligt mycket. Och det är inte dit jag vill komma med mitt bloggande, men tänkte ta upp det här med lite åsikter igen bara för att fylla ut bloggen lite. Dock kommer jag inte vara lika.. på så man jag var då haha :)

Men kom på att skriva om det här eftersom min mamma idag frågade "Brukar du ha säkerhetsväst när du hoppar?". Hon är aldrig med i stallet numera alltså, om ni undrar :) Och till svar fick hon ju ett ärligt. Nej, aldrig. För att jag får panik på skiten. Eller skiten, egentligen är det ju jättebra att använda den, men jag rider faktiskt sämre. Pijano behöver liksom en supermjuk ryttare i vissa lägen och så vidare, och västen förstör faktiskt oftast. Jag känner mig stel och nästan spänd och kan inte röra mig som jag vill. Ändå har jag en racesafe som passar perfekt och allt sånt, så finns ju liksom inget bättre alternativ.

På hopptävling är det ju ett krav, då jag bara är 16 år än så länge haha.. Och på Berga har dem världens sämsta regel att man MÅSTE ha västen om man så bara rider över bommar på marken i skritt haha :( Och ut. Om man så bara skrittar ett varv runt maskinhallen som tar 30 sekunder. Nämen, riktigt jobbigt faktiskt då jag avskyr den. Får typ dålig andning, fast den inte sitter åt för hårt eller nått. Hoppas verkligen dem ändrar på den regeln haha. Men nu under sommaren har jag inte användt den en endaste gång. Den ligger allra längst in i skåpet, bakom transportskydd, reflexer, täcken och så vidare ;)




Två bilder från förra sommaren. Översta hoppning hemma på ridbanan utan tränare - ingen väst på. Nedre en Pay & jump på Lännartsnäs Säteri - väst på.

Hjälm däremot, tycker jag att man ska använda. Dock kan jag vara dålig att inte ha det ibland ändå, inte så bra. Men skulle aldrig sitta upp på någon annan häst utan hjälm. Inte för att det är en ursäkt att jag känner min häst till 110 %, såklart det kan hända saker ändå. Men ah.. Ingen är perfekt, inte ens jag. Ibland händer det alltså att jag rider utan hjälm. Men på Berga är det strikt hjälmtvång, även vid longering, tömkörning, trickträning från marken och så vidare.


Bild tagen i mars 2010, hjälm på, bra förebild! :)

Hur ser ni på det här med hjälm och väst? Rider ni alltid med det? Varför/varför inte? Kom gärna med åsikter! :D

/ Emma

Kommentarer
Postat av: rebecka

jag rider med väst för att jag inte vill göra illa mig som de var nära en gång jag ramlade av en häst och landade på nacken kroppen böjde sig åt fel håll jag svimmade av i bara några sekunder så jag måste ha ställt mig upp på fötterna och sen landat på ryggen xd sen vart de akuten



hjälmen var de samma sak med om inte jag hade haft hjälm och väst hade jag knappt kunnat gå och hade definitivt inte kunnat rida så jag tycker man ska ha de för även den snällaste hästen som man litar på kan göra nåt dumt (:

2011-07-11 @ 19:10:38
URL: http://finlillbecca.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0