SKRIVET: 2011-06-17, kl 16:00:00 | PUBLICERAT I: Emmas inlägg

Ridning utan utrustning

Det är faktiskt inte bara Pijano jag ridit utan utrustning, utan sånt roade jag mig med för flera år sedan också haha ;) Varför? Hm. Jag vet faktiskt inte. Jag håller inte på med NH och sånt, så det är inte för att jag tycker bett är djurplågeri och så vidare - jag rider ju själv med vanlig utrustning 90 % av alla ridpass typ. MEN, på tillexempel Pijano, han trivs allra bäst att få vara så fri som möjligt. Så varför då ha massa utrustning på honom om det inte behövs (om man bara ska rida runt och busa i skogen liksom)?

Som typ, man har ju inte stryphalsband på hundar som verkligen inte behöver det, man har inte gramantyglar på en häst som går i klockren form, man har inte kedjegrimskaft över nosryggen på hästar som går bakom en snällt som en hund.. Så varför då ha ett bett i munnen på min häst om det inte behövs? Jag kan rida honom minst lika bra utan :) Så folk som tycker det är "oansvarigt" och "riskabelt" och sånt.. Alltså. Ja, det kan det nog vara. Men inte direkt så jag hoppar upp på någon random häst och rider runt utan träns..? Jag känner min häst, och vet att ifall han vill sticka - så gör han det även med fetaste pessoabettet i munnen. Han gör det inte bara för att han vet att han kan, liksom. Utan skulle det vara så, hade det inte spelat nån roll hur mycket utrustning han hade på sig. Och deeet är bara fakta, så ingen idé att diskutera det liksom :P

Tänkte visa er lite, från tidigare år. Först och främst, Tudor. En "från början" riktig bockar och avkastarkung, och då skojar jag inte. Redan på provridningen bockade han av mig så det bara visslade om det (och dessutom trampade på mig. Med flit. Hehe :P). 5-6 månader med otroligt mycket jobb så kunde jag rida honom precis hur som helst utan att han bockade det minsta. Så roade mig rätt ofta med att leka lite indian ;)









Sen har vi Mc Queen. På riktigt den hetaste häst jag någonsin suttit på. Som hon stack med mig i början, på skarpa bett och med hjälptyglar. Men vi fick ett sånt otroligt starkt band, hon och jag. Jag orkar inte riktigt dra mer av den historien nu, har gjort det förut massor av gånger så ah. Men, hon var inte direkt den hästen NÅGON skulle kunna tro NÅGONSIN skulle gå att rida utan träns på huvudet ;) Men hon trivdes som fisken i vattnet med det.



















Men, helt ärligt. Pijano var verkligen den hästen jag ALDRIG ens kunde drömma om att kunna rida på det här sättet. Och när det gick, kände jag typ att.. allt går haha :) Faktiskt. Det är så sjukt, det tycker jag fortfarande. Bjuder på några bilder tagna i mars 2010. Första gången utan träns hihi :)







Jag veeet att jag inte har någon hjälm på typ hälften av bilderna..

/ Emma

Kommentarer
Postat av: Patricia

shit jag skulle ALDRIG kunna göra sådär :o hon skulle bara flyga väg i full fart och typ bocka av mig, haha :D

2011-06-17 @ 21:55:12
URL: http://ponnynceline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0