SKRIVET: 2011-06-28, kl 12:00:00 | PUBLICERAT I: Emmas inlägg

Till er nya läsare!

Vi har garanterat fått en heldel nya läsare sen vi skrev de allra första presentations-inläggen för länge sen. Så vi har bestämt oss att presentera oss på nytt, för er nya läsare! Och er gamla, lite update liksom ;)

Vi är alltså två som driver bloggen, men jag skriver givetvis bara om mig själv. Fast vi båda går iallafall på Berga Naturbruksgymnasium - börjar tvåan till hösten och nu har vi hästarna i samma stall över sommaren (vanligtvis står vi ju med dem på skolan och även bor på internat där).



Jag heter Emma Csendes och är född -94. Jag är en ganska galen person som gör ganska galna saker.. ibland. Jag skrattar nästan hela tiden och är rättså social måste jag säga. Förutom när jag är osocial HAHA ;) Jag älskar att vara med vänner, festa och busa galet. Jag har alltid varit intresserad av djur och har haft otroligt mycket olika, och har fortfarande ett litet gäng i min ägo. Jag är även intresserad av fotografering, och givetvis hästar. Fast på mitt egna lilla sätt!

Första minnena av hästar är nog travhästar. Då jag bodde på en gård ett tag när jag var liten med stallet ett stenkast från huset typ, och min pappa var intresserad av trav. Men till min pappas säkert stora besvikelse tyckte jag det var roligare att sitta på hästen istället för bakom ;) Dock skrevs jag som ägare på en travare, och fick aldrig någon egen ridponny, men jag satsade på ridningen ändå. Började på ridskola vid typ 3års ålder, och sen har det fortsatt framåt. Det jag brann för mest i alla år var hoppning, och jag har tävlat LA i hoppning på ponny. Dock gick jag upp på storhäst när jag var 12 år, startade ett par c-ponnyer efter men annars tog ponnytiden typ slut där.



Jag har haft en mängd olika ponnyer och hästar som jag ridit, tävlat, tränat, varit skötare/medryttare/fodervärd på, men aldrig någon helt egen. Min "dröm" om man tänker hästrelaterat är nog att bli beridare och rida unghästar och sånt. Vilket jag redan har fått uppleva, då jag redan jobbat som det. På så sätt fick jag en heldel erfarenhet av inridning, tillridning, unghästar, hingstar och dressyrhästar överlag. Det var mitt liv verkligen, och jag saknar mitt jobb otroligt mycket. Så i framtiden kanske det blir något liknande?



Numera går jag på Berga Naturbruksgymnasium och till min egen stora förvåning har jag blivit riktigt intresserad av trav. Jag kommer börja i tvåan till hösten, och i trean vill jag ta både monté och travlicens. Jag går Häst-Häst-Trav, så som ni förstår är det mycket häst som gäller även på lektionstid ;) Sen älskar jag att rida travarna (vilket jag även gör en hel del) i både dressyr och hoppning. Men på lektionstid är det stenhårt trav och monté som gäller! Är lika intresserad av båda två, därför vill jag ta båda licenserna.



Förutom att det är trav och monté som gäller numera, tävlar jag även upp till nationellt med min lilla storhäst. Min första helt egna häst. Vi har hållt ihop i snart 3 år nu. Han är en renrasig arabvalack född -96, e: Bajano och 156 cm i mnkh. Virgio Pijano heter han, vilket kanske är lite bekant för många? :P Han är utbildad upp till Grand prix i dressyr (seriebyten, piaff, piruetter osv) och vi har hoppat upp till 130 (eller ja, 135 på enstaka) på träning. Förutom det vanliga, håller vi på med VÄLDIGT mycket annat vid sidan av. Terräng, galopp, trickträning och påbörjad inkörning tillexempel.

Med honom har jag tävlat MSV dressyr och working equitation och 110 i hoppning. Sen har han även en djuragentur, vilket gör att han får jobb - såsom reklamfilmer och så vidare. Vi har deltagit på show med trickträning och "frihetsdressyr", och han har gjort mycket, bla. varit pegasus i Globen. Han kan de flesta trick som jag kommit på att lära honom, både från marken och uppsuttet (tex. stegra, spela död osv..).



Ja, det var lite mycket om mig. Är det något mer ni undrar.. är det bara att fråga givetvis. Gör det isåfall HÄR, då vi faktiskt har en frågestund igång! ;)

/ Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0