SKRIVET: 2011-05-16, kl 22:59:39 | PUBLICERAT I: Absolut Elit

Lite träning sådär

Efter middagen åkte jag till vh en snabbis och kirrade lite saker. Sen gick jag ner till stallet nästan direkt när jag kom tillbax. Det var ingen där och tyst och lugnt. Då tog jag chansen att "träna" på lite basic grejjer som har varit lite knepiga för Escada. Innan jag började med vattenspiltan så bortsade jag henne en stund. Hon hade nämligen bytt färg i hagen - till grå, ahah :P. Sen började jag träningen. Tog lite krafft i en skopa och försökte locka in henne. Gick väl sådär. Stannade typ en meter ifrån och ville inte gå. Försökte komma på ett sätt för att få henne att kliva frammåt men hon var som fastfryst i marken. Satte mig då på huk inne i vattenspiltan och höll längst ut på grimskaftet så att hon inte skulle känna sig tvingad att gå in. La sedan ut lite krafft framför henne på marken så att hon skulle käka det, å sen lite längre in osv. Och det fungerade faktiskt. Och jag satt bara helt stilla hela tiden så att hon själv fick undersöka och ha sig. Väldigt viktigt att inte ha brottom med sånna här saker tycker jag. Hon måste själv inse att det inte är farligt, utan att man håller på att stressa lix. Och vi tar en sak i taget. Lite idag, lite imorgon osv.
Slutade när det gick som bäst, dvs när hon stod och käkade ungeför i mitten. Dock hade hon inte klivit in med hovarna över kanten men ändå, duktig var hon. :)

Efter det så provade jag att ställa upp henne i gången. Trodde att hon skulle börja backa, inse att hon satt fast och kasta sig. Hon har ju trots allt inte stått uppbunden i stallgången på väääldigt länge. Hursomhelst så stod hon jättesnällt verkligen. Borstade henne och allting, tillochmed kratsade hovarna och hon stod blixtstilla. Bakom henne gick Bamse in och ut ur vattenspiltan, men hon brydde sig inte. Fina hästen!



Blir så himla stolt över henne. Och jag är så jävla glad. Mest för hennes skull, att hon trivs och njuter av livet.
Har jag sagt förresten att hon kallas för "Livsnjutaren" härute. Så sööt asså! :)



Lerig totto vid intaget, haha ;)

/Gullman

Kommentarer
Postat av: Patricia

du ser, med lite mer träning så kommer hon snart stå i den där vattenspiltan ;)

2011-05-17 @ 11:45:34
URL: http://ponnynceline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0