SKRIVET: 2011-10-04, kl 13:24:01 | PUBLICERAT I: Emmas inlägg

Hur jag körde in Pijano

Fick en frågan om att skriva om Pijanos inkörning, och visst - varför inte ;) Lär inte ta så lång tid ändå hehehe.. Säger såhär. Gör inte som jag gjorde. I andras ögon var det här både oansvarit, oseriöst och allt var det nu var, men faktum är att jag faktiskt ändå visste vad jag höll på med. Okej, jag hade aldrig kört in en häst innan och gick "för fort" fram.. Men det blev bra ändå :)

I vintras, alltså nästan ett år sedan, började mina drömmar om att någon dag kunna köra min pärla, eller det har jag alltid drömt om - men ah... Kort sagt så har han i tidigare år skickats på inkörning hos en proffskusk (vill dock inte nämna några namn eller så) men det misslyckades helt, detta var alltså innan jag hade honom. Efter det har han tömkörts lite, men inget med körning eller så. Men iallafall i vintras så blev jag lite sugen på att köra in honom, men hade inga bra förutsättningar för det alls. Nu ska jag vara ärlig med hur jag gjorde hehe..

Jag började med att tömköra ut och ha en brösta med en longerlina i som jag höll i mer än tömmarna så han fick känna att det tog emot lite. Gjorde det nån gång bara sådär. Sen gjorde jag en jättekorkad grej. Verkligen. Dumt av mig ;) Jag tömkörde honom på kvällen på en riktig "isbana", det var kolsvart och helt plötsligt får jag den "brilljanta" idéen att sätta fast TÖMMARNA i gjorden, alltså hade jag ingenting som satt i huvudlaget.. Hade inte med longerlinan som jag haft innan nämligen. Så ah, tog bort tömmarna, och sen ställde jag mig bakom honom och bad honom gå framåt.. Han drog mig hur långt som helst i trav och sen när jag skulle stanna kom jag ju på att jag inte hade några tömmar hahaha.. Men han stannade på röstkommando, hehe, så det var ju bra. Gick superbra och jag skakade av lycka, men det är ju inte direkt optimalt att göra såhär...

Sen, gick jag ner till ridhuset och satte fast en vattenmatta bakom honom och Linnea fick vara testkanin och sitta på den medan jag ledde honom. Gick bra, så avslutade där. Nästa gång, satt jag själv på vattenmatten med lite hjälp först, sen "körde" jag honom själv :)



Sen så las det liksom ändå på hyllan.. På våren sen tränade jag lite med en gammal skruttig vagn som jag drog bakom honom och så, han reagerade inte på någonting, tog massa grejer för att liksom vänja honom men även det här rann ut i sanden.. Helt utan anledning haha :P Sen gjorde jag ingenting förutom att tömköra några gånger på hela sommaren. Men sen kom vi tillbaka till Berga och då fick jag låna Amandas vagn, så då blev jag sugen igen en dag sådär. Ingenting hade jag förberett eller så, utan selade bara på honom och gick ut till vagnen. Fick hjälp att rulla den bakom honom bara, sen satte jag fast den efter bara en liten stund, och ledde runt honom.

Efter ännu en liten stund fick Amanda sätta sig i den medan jag ledde honom. Sen bytte vi så jag åkte och hon ledde. Sen släppte hon och bara gick brevid och jag testade att stanna och styra lite och så. Sen började Pijano på eget initiativ att trava, och sprang förbi Amanda haha.. Sen.. Körde jag lite överallt, gjorde övergångar och halter och så själv och det gick TOPPENBRA. Ja, det var väl ungefär så det gick till hahaha..

Körde honom lite mer i den vevan, på flisen, på rakan, mot GP, lite överallt och ingenstans.. Ah ni fattar. I samlad och ökad trav, vändningar och så vidare. Har varje gång kört honom själv. Ingen annan har kört honom (förutom Amanda som åkt bara och Felicia som skrittat lite när jag gick brevid) och den första andra jag vill låta köra honom är ju Sara, så det lär ju dröja ett tag alltså :)

Förresten, här är lite ovisade kör-bilder från rätt länge sen nu haha..






















Kommentarer
Postat av: hanna

haha fan va söt! :)

2011-10-04 @ 17:24:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0